Sådan styrker du virksomhedens branding

Branding har stor signifikans for de fleste virksomheder i dag. Uden et brand giver man forbrugeren muligheden for at vælge konkurrenten over din virksomhed. Et brand giver virksomheden en unik identitet, som forbrugeren i sidste ende skal identificere sig med.

 

I dette indlæg præsenterer vi de essentielle vinkler af branding, og vi introducerer jer til en branding strategi.

Hvad er branding?

Virksomhedens branding er essentiel for virksomhedens “personlighed” – hvordan I opfattes af verden. Købsbeslutninger er både rationelle og følelsesbetonede, og et stærkt brand benytter kundernes følelser. Virksomhedens identitet skabes af, hvad virksomhedens værdier er, hvordan man kommunikerer sine koncepter og visioner ud, og altså de følelser man vil skabe hos forbrugeren. Dette skaber virksomhedens personlighed, og det bliver ydermere et løfte til forbrugerne.

Branding med Gemini

Når du har fået etableret dit brand, kan du præsentere det gennem mange forskellige kanaler både online og offline. Hos Gemini hjælper vi med salgsartikler, der omsætter jeres brand til indtægt. Vi kan både hjælpe det veletablerede brand med at vokse sig større, og vi kan hjælpe det mindre brand med at blive et veletableret brand. Vi fremstiller blot produkterne, som bliver jeres egne produkter, med jeres eget præg. I differentierer jer fra konkurrenterne med jeres egne brandede produkter, og kunderne får bedre mulighed for at huske jer næste gang. En anden stor fordel er, at du får større avance ved at anvende Gemini som producent. Du betaler produktionsomkostningerne, men du betaler ikke for en dyr marketingkampagne; produkterne skal tale for sig selv.

 

Hos Gemini bidrager vi, i virksomhedens branding, med blandt andet Private-label og co-branding. Du kan læse mere om Private-label her, mens vi nedenfor vil gå i dybden med co-branding.

Hvad er co-branding, og hvordan er det fordelagtigt for mit brand?

Begrebet dækker altså over, at to virksomheder kan kombinere deres produkter og brands til at skabe et endnu mere værdifuldt produkt.

Etablér troværdighed

To brands slået sammen kan skabe en harmoni, som danner troværdighed, fordi hver virksomhed kan fremhæve hinandens fordele og styrke positioneringen i et givent marked.

 

Udvid rækkevidden

Ved co-branding får du automatisk en muligheden for at opnå interesse i samarbejdspartnerens marked. Dette kan udvide dit reach og synlighed på et marked, du ikke før havde drømt om før.

 

Hos Gemini forhandler vi en lang række brands, som du har muligheden for at co-brande med. Vi forhandler blandt andre Johan Bülow, Frederik Bagger og mange andre brands, hvor din virksomhed har mulighed for at få fordelagtige priser på disse.

 

Din egen virksomheds branding strategi er dog værd at overveje, før man overvejer co-branding mm. Vi har samlet de væsentlige forudsætninger i følgende afsnit.

Branding strategi – de væsentlige forudsætninger

branding

En branding strategi er den plan, der omfatter virksomhedens langsigtede mål, som kan opnås med udviklingen af et succesfuldt brand; De kombinerede komponenter af virksomhedens karakter, som gør virksomheden identificerbar. En veldefineret branding strategy har effekt på enhver slags forretning, og den er direkte forbundet til kundernes behov, følelser og jeres konkurrenter.

  1. Formål:

    Hvad er virksomhedens formål? Hvorfor står du/I op hver dag og tager på arbejde? Et brand har ofte et løfte til sine forbrugere, men for virkelig at differentiere sig, er det nødvendigt at kombinere sit løfte med sit formål. Dit formål skal være så specifikt som muligt, så I differentierer jer fra konkurrenterne.

  2. Pålidelighed og konsistens:

    Nøglen til dette er at undgå at snakke om ting, der ikke relaterer sig til jeres brand. Ethvert budskab bør have sammenhæng, da konsistens bidrager til brand genkendelighed, som i sidste ende forsyner kundeloyaliteten.
  3. Følelser:
    Dine kunder er ikke altid rationelle. Mennesker har en medfødt lyst til at bygge relationer. Man har behov for kærlighed og følelsen af at være en del af grupper. Derfor bør I forbinde jer til kunderne på et dybere og mere følelsesladet niveau.

Employer branding og loyalitet

  1. Medarbejdere
    Det er meget vigtigt, hvordan medarbejderne kommunikerer med kunder og dermed repræsenterer brandet. Derudover har employer branding også indflydelse på brandet, særligt i forbindelse med rekruttering af nye og stærke medarbejdere. Employer branding er virksomhedens evne til at differentiere og promovere sin identitet over for en gruppe af kandidater, man ønsker at hyre. Employer branding hjælper altså virksomheden med at tiltrække de mest attraktive kandidater, som hjælpe med at føre virksomheden videre. Overvej derfor employer branding i jeres strategi!
  2. Loyalitet
    Hvis du løbende finder ud af, at folk elsker dig, din virksomhed og dit brand, bør du belønne dem for den kærlighed. Somme tider er et tak ofte nok, andre gange bør man komme ud over stepperne. Send en personlig hilsen eller inkludér en kunde historie på hjemmesiden (mulighederne er mange her). Loyalitet er et kritisk punkt i enhver branding strategi. I sidste ende, er den positive relation mellem dig og dine eksisterende kunder dét, der sætter udgangspunktet for, hvad nye, potentielle kunder kan forvente af at samarbejde med dig.
  3. Opmærksomhed på konkurrenter
    Brug konkurrenterne som en udfordring til at forbedre jeres egen branding strategi og skab bedre værdi med jeres brand. Læg mærke til hvad konkurrenterne gør. Hvilke taktikker har de succes med? Og hvilke fejler? Skræddersy jeres position ud fra deres erfaring for at blive en bedre virksomhed.

 

Vi håber, at ovenstående kan hjælpe jer i gang med brugen af salgsartikler i jeres branding. Tøv ikke med at kontakte os, hvis din virksomhed ønsker en uddybende snak om netop dette. Vi kan kontaktes på salg@gemini.dk eller på tlf.: +45 7020 7100.